Într-o lume marcată de schimburile economice, companiile care se lasă conduse de o cauză mai presus decât rezultatele financiare, sunt "rara avis". În limbajul de business, acestea sunt identificate sub denumirea "purpose-driven companies".
Pentru oamenii acestor companii, "purpose" reprezintă validarea cauzei pe care o susțin prin munca lor, înseamnă a face ceva cu sens, a se implica astfel încât rezultatul muncii lor să facă o diferență în afara granițelor economice ale companiei.
A deveni o astfel de companie, este drum lung, presărat cu mult scepticism din partea "top executives", obișnuiți să se concentreze pe generare de valoarea economică și prea puțin pe crearea unui mediu de lucru inspirat de cauze aspiraționale.
De regulă, când "top executives" încep să îmbrățișeze ideea de a conecta oamenii organizației cu "purpose", se întâmplă într-un moment de criză, când aceștia sunt forțați să gândească noi modalități de a motiva angajații și de a crește performanța acestora. În acel moment, relația intre angajat și companie este strict tranzacțională. Pentru o anumită sumă de bani, angajatul livrează un anumit volum de muncă. Când angajatul nu performează, compania vine cu stimulente sau cu un sistem de control care să contracareze această situație.
Desigur, cel mai sănătos este să nu se ajungă în acest punct, iar organizația să construiască temeinic, pas cu pas, o filosofie de a face lucrurile, centrată pe "purpose".
Din experiența proiectelor noastre și studiile pe bunele practici aplicate în industria noastră de branding, am identificat 6 pași esențiali în construirea unei organizații "purpose-driven".
Descoperă "purpose"
Unul din miturile legate de ideea de "purpose" spune că trebuie inventat de o echipă, de preferat de creativi, pentru a suna înălțător. "Purpose" nu trebuie inventat. El există oriunde există un grup de oameni care fac ca lucrurile să se miște într-un fel și într-o anumită direcție. Poate fi descoperit într-un proces colectiv de creație, iar cel mai important, trebuie să inspire orice decizie importantă a companiei.
Întreține mesajul
A avea formulat un purpose, nu reprezintă nimic dacă nu devine mesajul central în acțiunile de business. Este o muncă continuă de a-l păstra în atenția organizației, în fiecare conversație, decizie, problemă. Iar managementul are responsabilitatea de a-i valida autenticitatea prin asumarea acestuia în toate formulele decizionale.
Stimulează oamenii să se dezvolte în direcția "purpose-ului"
Elementul cheie din viața oricărui angajat este evoluția prin învățare. Este important ca planul de dezvoltare a oricărui angajat să se sincronizeze cu "purpose-ul" organizației. De asemenea, este important ca oamenii să poată lega propriul "purpose" cu viață profesionala și cu scopul de a exista al organizației.
Transformă echipa de middle management în campioni ai "purpose"
Puterea exemplului este importantă pentru a crea o organizație hotărâtă să acționeze în numele "purpose". Middle management este element cheie în acest proces și o sursă de inspirație continuă pentru echipele lor. Este necesar ca ei să înțeleagă "purpose", să facă conexiunea între "purpose-ul" personal și cel profesional nu doar la nivel declarativ, ci mai ales la nivel de decizie.
Conectează "purpose" cu angajații din prima linie
Puterea exemplului de sus în jos este importantă, însă, participarea organizației în totalitatea ei, face diferența. Este momentul în care acțiunile interne crează dovezi palpabile pentru membrii organizației. Crearea de artefacte susține nu doar înțelegerea mesajului din spatele "purpose", dar, și mai important, favorizează pătrunderea acestuia în cultura organizației. Astfel, începe transformarea din interior, oamenii devin mândri de locul în care contribuie cu munca lor, recrutarea devine eficientă, iar procentul renunțărilor scade.
Răspândește "purpose" cu energie pozitivă
Identifică agenții schimbării, persoanele optimiste, care pot inspira pe ceilalți în mod natural. Aceștia sunt indispensabili în orice schimbare a culturii organizației. Crează împreună cu ei o rețea de "fani" ai "purpose". Implică-i în designul și implementarea unor procese de schimbare. Cu cât înțeleg mai mult sensul "purpose", cu atât mai mult vor energiza mediul lor de lucru, vor împărtăși ideile și vor veni cu feedback constructiv din partea celor cu care vin în contact.
Studiile arată fără îndoială legătura între atașamentul angajaților față de o cauză pe care o servesc prin intermediul muncii lor și performanța financiară a companiei (ex. "Corporate Purpose and Financial Performance", Claudine Madras, Gartenberg, Andrea Prat, George Serafeim). "Purpose" influențează sănătatea financiară și competitivitatea unei companii. Când oamenii găsesc sens în munca lor, își dedică fară ezitare energia și dedicarea în slujba ei, progresează, contribuie cu mai mult și mai bine.