Contextul actual, generat de pandemie și restricțiile acesteia, a schimbat și schimbă modul în care lumea și implicit brandurile interacționează atât offline, cât și online. În special mediul online, din perspectiva business-urilor și a brandurilor care erau preponderent offline, a cunoscut o accelerare spectaculoasă, o creștere care s-ar fi văzut altfel în câțiva ani. Ultimele luni au deschis o nouă lume pentru anumite categorii de consumatori, de la a naviga mai mult în mediul web și interacționa cu brandurile preferate până la prima comandă online plasată sau oferire de feedback online. Devine astfel esențial ca orice brand, fie el brand de produs, retail sau serviciu să fie accesibil consumatorilor la un click distanță.
Interacțiunea cu brandul, mai mult decât o simplă achiziție
Un studiu de la compania nordică de digital marketing, Episerver, arată că 9 din 10 cumpărători caută să interacționeze cu brandurile în mediul online nu pentru a face o achiziţie, ci din alte motive. Acestea pot fi: căutare de informaţii despre produs sau informaţii adiacente, căutare de produse noi, dorinţa de a oferi feedback sau de a cere informaţii adiţionale, recomandări, sfaturi.
Pe scurt, legătura consumatorului cu brandul se creează mai uşor în mediul online. Pe de altă parte, anticipând această realitate, tot mai multe branduri creează constant conţinut în mediul online pe diferite platforme, prin diferite canale şi instrumente de comunicare.
Site-ul, cel mai bun asset digital al unui brand
Orice brand care vrea să-şi înceapă călătoria digitală are cel puţin:
\ Un cont de Social Media (Facebook, Instagram, Youtube) pentru care creează conţinut şi unde îşi strânge o bază de fani cu care deschide o conversaţie
\ Un newsletter cu o frecvenţă mai mare sau mai mică pentru care creează un alt content şi îl trimite către o anumită bază de clienţi de unde din nou primeşte feedback prin abonare / dezabonare
\ Un blog prin care comunică noutățile periodice sau sfaturi și informații către comunitate
\ Câteva call-to-action pe site (precum Abonează-te sau Descarcă materialul) de unde primeşte alt feedback.
Însă de cele mai multe ori, toate acestea sunt gestionate independent, de persoane diferite.
Dar, insight-urile valoroase (precum cine, la ce a reacţionat, care sunt preferinţele targetului, cu ce empatizeaza mai mult, ce l-a provocat la conversaţie) pe care clienţii le oferă, se pierd şi nu sunt valorificate de branduri. Şi atunci întrebarea este cum te poţi folosi de mediul digital pentru a crea o situaţie win-win şi pentru brand şi pentru consumator?
Răspunsul este: transformarea website-ului într-un instrument de business.
Site-ul este cel mai bun asset digital al unui brand, pe care îl poate folosi pentru a genera creştere, pentru a-şi implementa strategii de business, a-şi găsi potenţiali clienţi, a-şi fideliza consumatorii. Şi asta pentru că aparţine în totalitate brandului şi este cel mai sigur şi uşor de gestionat. “Site-ul” nu mai reprezintă de mult timp, sau aşa ar trebui, doar o pagină de prezentare de companie, o pagină de contact şi o pagină “Despre noi”.
Turnul de control al prezenței online a brandului
Noul concept de site trebuie să fie Omnichannel şi să reprezinte “turnul de control” al întregii prezenţe online. Ce poţi face pentru a-ţi transforma site-ul în principalul turn de control al întregii prezenţe digitale?
Iată câteva insight-uri sau tactici:
1. Strânge şi analizează informaţiile pe care ţi le oferă consumatorul în online şi apoi gândeşte strategii pe baza lor (vezi care sunt subiectele cele mai citite de pe blog şi creează o secţiune specială pe care să o promovezi, vezi care sunt produsele la care revine consumatorul şi gândeşte o serie de promoţii pentru ele sau recomandă-i produse conexe.)
2. Integrează-ţi bazele de date pentru a avea o privire de ansamblu şi a putea lua decizii informate (dacă ai un microsite de campanie, asigură-te că vizitatorii pe care îi strângi aici, îi aduci lângă ceilalţi şi creezi apoi conţinut pentru ei, şi le oferi un pachet promo)
3. Uşurează acţiunile online ale vizitatorului printr-un conţinut şi o navigare optimizate pentru orice dispozitiv (mai ales că 60% din căutările de pe internet sunt mobile conform unui studiu *smart insights.com)
4. Creează conţinut care să atragă consumatorii în mediul tău (postările de Facebook sunt interactive şi stârnesc conversaţia, dar cum ar fi dacă ar direcţiona către articolul de blog de pe site-ul tău, iar conversaţia s-ar purta în comentariile de aici)
5. Răsplăteşte implicarea online a consumatorilor prin produse, oferte sau conţinut exclusiv online.
De exemplu, Amazon cunoaşte atât de bine consumatorul şi profilul lui şi are toate datele centralizate, astfel încât cu fiecare ofertă pe care ţi-o face simţi că s-a gândit la ceva pentru tine, la ceva de care aveai nevoie. Spre deosebire de un magazin online autohton, de exemplu, de la care am cumpărat un anumit laptop acum câteva luni, apoi l-am recăutat pentru a-l recomanda unui prieten, şi după această acţiune, toate recomandările lor pentru mine, vin cu acelaşi laptop pe care îl am deja cumpărat de la ei - o informaţie pe care ei deja o deţin, dar nu o valorifică. Cum ar fi dacă mi-ar recomanda o geantă pentru laptopul respectiv sau un sistem audio?
Vremurile actuale impun măsuri rapide pentru a recalibra business-ul și a răspunde nevoilor în schimbare ale consumatorilor. Mediul online pune la dispoziție o serie de oportunități majore de care orice brand poate profita dacă îmbrățișează schimbarea și înțelege că brandul nu este ceva static, ci un “organism” viu, pe care trebuie să-l țină mereu în mișcare.