Ruxandra Trică, Senior Brand Consultant

Știm că uneori este greu să explicăm cu ce ne ocupăm celor din mediul exterior job-ului nostru. Cum i-ai explica mamei tale ce faci, în doar câteva cuvinte?

Probabil i-aș explica că ajut branduri (mama e familiarizată cu terminologia 🙂) să le spună celor pe care vor să-i câștige de partea lor de ce merită să fie alese.

Cum ar arăta un proiect de branding de succes pentru tine?

Din punctul meu de vedere, succesul unui proiect de branding se măsoară prin rezultatele de business și impactul social, pozitive desigur, pe care le produce. Mai bine zis, un proiect de branding de succes este cel în urma căruia apar fețe zâmbitoare, atât ale oamenilor din spatele brandului - antreprenori, management, echipă etc. -, cât și ale celor cărora el se adresează - consumatori, clienți sau beneficiari. Cu cât mai multe, cu atât mai bine.

Suntem curioși să aflăm cum ai ajuns să faci job-ul acesta. A fost întâmplarea sau chemarea? Care a fost factorul declanșator?

Dacă e să începem cu începutul, am absolvit Facultatea de Marketing și un master în Marketing Internațional, iar apoi am făcut tot posibilul să lucrez în domeniu. Au urmat ani buni de brand management în companii multinaționale, timp în care am ajuns să-mi doresc foarte tare să pot face mai mult decât să coordonez branduri pe care le gândeau și creau alții. Vream să fiu eu cea care pune primele cărămizi la construcția unui brand. Cu acest gând am ajuns la Brandfusion, iar ceea ce fac aici ca strateg de brand pot spune că mi-a depășit toate așteptările și mă face să mă simt pe deplin răsplătită pentru perseverența mea și pentru faptul că am avut curajul să schimb direcția. Deci se poate spune că a fost chemarea până la urmă.      

Ca brand consultant, cum te influențează job-ul în alte ipostaze ale vieții? Ți-a schimbat perspectiva în vreun fel?

Cred că m-a învățat să fiu mai atentă la tot ce mă înconjoară, să observ lucruri pe care înainte nu le-aș fi observat, să fiu mai curioasă, să vreau să înțeleg ce se ascunde în spatele unui mesaj, al unei acțiuni, al unui om. Și asta mai mult datorită gândirii de design (design thinking) pe care am descoperit-o odată cu acest job și la care apelez deseori. Nu cred că am fost niciodată o fire superficială, dar acum simt că mi s-a acutizat setea de „meaning”.

Povestește-ne cum se desfășoară o zi la job.

De obicei, îmi încep ziua cu verificarea și actualizarea planificării proiectelor care îmi sunt alocate, urmează apoi întâlnirea zilnică de la ora 10 cu echipa, după care încep să lucrez propriu-zis pe proiecte. Ce înseamnă asta? În unele zile poate să însemne facilitarea sau participarea la workshop sau discuții cu clienții pentru fundamentarea strategiei de brand, în alte zile poate să însemne documentare pentru proiecte, brainstorming intern sau analiza informațiilor obținute din workshop/discuții cu clienții și extragerea de insights pe baza cărora facem ulterior recomandările de strategie, arhitectură, poziționare, identitate de brand etc. Mai poate însemna crearea de nume de brand, a poveștii sau narativului strategic al brandului, a sloganului și mesajelor de comunicare. Apoi, mai este partea de project management, prezentări și întâlniri cu clienții, iar când nu lucrez pe proiecte externe, mai scriu câte un studiu de caz sau conținut pentru acțiunile noastre de comunicare, mă uit ce mai fac alții în materie de branding, mai citesc diverse articole, mai învăț ceva nou.

Cam așa ar fi o zi de muncă pentru mine și niciuna nu seamănă cu alta, ceea ce nu poate decât să mă bucure!

Visezi să lucrezi la un proiect ideal?

Un proiect ideal poate fi orice proiect în care am șansa să lucrez cu oameni, companii, organizații care înțeleg ce facem noi și care este valoarea muncii noastre, care ne provoacă să ieșim din zona de confort și să mai descoperim ceva nou, care se implementează așa cum a fost gândit, din care ieșim toți cu adevărat câștigați și recunoscători că s-a întâmplat. Asta ar fi varianta filosofică a răspunsului.

O variantă mai puțin idealistă (sper eu!) ar fi să am șansa de a fi implicată într-un proiect de branding de destinație - țară, oraș etc. Nu m-am hotărât încă în privința destinației preferate, dar de ce să ne limităm la una? 🙂  

Cum îți imaginezi brandingul peste 10 ani?

Când vine vorba de partea vizibilă a brandingului, e evident deja că industria este tot mai mult influențată și încurajată de tendințele din mediul digital, dar și de apariția de noi tehnologii sau instrumente care fac posibil ca totul să fie mai dinamic, in-motion, de la logo până la comunicare. În plus, metaverse is here to stay, se pare, și nu puține sunt brandurile care au înțeles asta și încearcă să găsească moduri de a fi relevante și în această „lume”.

Legat de parte mai puțin vizibilă, cred că o să se facă tot mai mult diferența între adevăratele branduri, și aici mă refer la cele care au ceva cu adevărat important de spus, care sunt loiale unei cauze, unui purpose relevant pentru vremurile în care trăim, și restul care vor deveni mai degrabă „de unică folosință”.

Înțelegem că-ți place mult sportul. Ai unul preferat?

Îmi plac multe sporturi, dar cel mai mult cel la care mă și pricep: tenisul de masă. Sunt campioana en titre Brandfusion și mi-am propus să rămân așa! 😀

Suntem curioși cum ți-ai organiza viața pe o insulă pustie. Care ar fi cele 5 obiecte pe care le-ai lua cu tine acolo?

Nu știu cum sună treaba asta cu „insula pustie” pentru alții, dar pentru mine ar fi ca o vacanță de una singură, la care visez de ceva timp (de 10 ani, de când am devenit mamă, mai exact! 😀). Deci aș trata experiența asta ca atare și, echipată fiind cu un costum izoterm din acela de scufundări (ca să mă protejeze de soare, frig, țânțari etc.), nu cred că mi-ar trebui mai mult de atât: o carte, știu si care (Sapiens a lui Yuval Noah Harari), pentru care nu am găsit până acum timp și pentru care cred că ar fi locul și momentul potrivite, o mască de snorkeling, un aparat foto din acela cu panou solar și memorie cât cuprinde, o lanternă solară, ca să pot să citesc și pe întuneric și un cuțit sau o macetă, că trebuie să și supraviețuiesc ca să mă bucur de vacanță. 🙂

Am petrecut multe momente deosebite în echipa noastră. Îți aduci aminte de unul în mod special?

Cel mai tare mi s-a impregnat în memorie prima reuniune de la Seven Generations la care am participat, după doar o lună de când mă alăturasem Brandfusion, deoarece am cunoscut mai bine oamenii și puțin mai mult din spiritul „bf” așa cum e el - de familie, de prietenie, de încredere, optimist, jucăuș și cu chef de viață.  

Există ceva ce ai vrea să se afle despre tine și nu ai avut ocazia să ne spui?
Dacă e ceva ce n-am spus, înseamnă că nu era important. În rest, se cam știe, că am împărtășit la un pahar de vin, sau în discuțiile noastre din fiecare zi.

Munca remote, mai ales în job-ul tău, nu mai este de mult o utopie. Ai un loc preferat unde ți-ar plăcea să lucrezi remote?

Din păcate, eu nu m-am bucurat aproape deloc de munca cu prezență fizică, deoarece a început pademia la scurt timp după ce Brandfusion m-a „adoptat”. Iar acum, când sunt chiar mai remote decât mi-aș dori de multe ori, eu visez la munca de la birou! O altă opțiune ar fi insula aceea pustie de care vorbeam mai sus. 🙂  

Care este lucrul de care ești cea mai mândră?

Sunt mândră de faptul că am reușit să ajung într-un punct în care fac ceea ce visam să fac și într-un loc în care mă simt „acasă”.

Construim soluții pentru
contexte diverse de business

Vezi procesul nostru