La un moment dat în viața mea am vrut să fac parte dintr-o trupă. Nu să cânt pe scenă (nu am nici calitățile, nici înclinația spre așa ceva), ci să mă ocup de partea de comunicare. Să creez legături, folosindu-mă de cuvinte. Referitor la asta, de curând am citit un interviu cu unul dintre artiștii care contează în România. Pe lângă poveștile de început, formarea trupei, alegerea numelui sau scenele pe care a cântat trupa, m-am oprit la: Radioul nu este o miză, cu online-ul avem acces direct la comunitatea noastră de fani.
Ne întoarcem cu mulți ani în urmă și vedem că muzica a urmat un traseu simplu: artiștii o creau, fanii se bucurau de ea. Mergeam la concerte. Nu găseam mereu casete cu noile albume. Nu toate trupele preferate erau difuzate la radio. Înregistram piese în timp ce ascultam topuri, cu vocea DJ-ului peste ultimele versuri. Nici pentru trupe, dar nici pentru fani nu exista mai mult decât experiența unui concert: emoții, piese cântate împreună.
Astăzi, trupele simt o conexiune puternică cu fanii. Diferită. Nu doar pe scenă, dar și în afara ei. Ce s-a schimbat? Au apărut noi instrumete de comunicare. Tehnologia a evoluat. Mediul online oferă posibilități infinite de creare de conținut: de la emoțiile din spatele scenei, fotografii sau povestiri din turnee și până la video-uri de la repetiții.
Social media. Trupele vorbesc deschis. Relaționează cu fanii. Prin comunicarea pe facebook, instagram sau youtube se înlătură bariere. Se dezvoltă relații. Prin autenticitate. Lucruri adevărate. O poveste care prinde, atrage atenția.
Aplicațiile mobile. Ușurință. Navigare simplă. Informații utile. Conexiune. Spre deosebire de social media, aplicațiile oferă ceva util fanilor. E despre funcționalitate, nu despre poveste.
Un exemplu este GroupMe. Folosind aplicația rămâi conectat cu ai tăi: trupe, prieteni, familie. Cum funcționează: instalezi aplicația când ajungi la concert. Trimiți sms-uri prietenilor tăi care sunt la același concert. Schimbați păreri, stabiliți un punct de întâlnire etc. E de ajutor la festivaluri, când în aceeași locație, pe parcursul a câtorva zile, au loc mai multe concerte. Cu ajutorul aplicației trimiți mesaje către cei prezenți în locul respectiv. Interacționezi în online și te întâlnești în offline.
Un alt exemplu este WillCall, care schimbă experiența la un concert. Momentan aplicația e disponibilă doar în San Francisco, New York și Los Angeles. Cum funcționează: totul se întâmplă online (participarea la concert, achiziția de merchandise (tricouri sau CD-uri cu trupa), discuțiile cu prietenii în timpul concertului etc). Instalezi aplicația și ești la concert chiar atunci când se întâmplă. La tine acasă. E pentru cei care vor să meargă la multe concerte, dar nu au timp. Frunzăresc cântările din seara respectivă.
Site-urile dedicate fanilor. Interacțiunea cu membrii trupei, cumpărarea de piese, împărtășirea de experiențe etc. E despre dezvoltarea unei comunități de fani, în completarea sau fidelizarea celei de pe facebook sau site-ul propriu.
bandcamp.com: descoperi muzici noi și susții artiștii din spatele ei. Plătești pentru o piesă și apoi intri în comunitate. Poți downloada muzică, vezi ce e nou, îți creezi un whishlist, împărtășești ceea ce îți place cu ceilalți. E un site care strânge laolaltă artiștii și fanii lor. E ca o tabără muzicală virtuală.
wedemand.com: transformi orașul tău în destinația unei trupe. Practic, fanii trupei din orașul respectiv fac o declarație. Dacă trupei îi place, aceasta răspunde invitației, adăugând locația în viitorul turneu. De exemplu, 1000 de omuleți din Cesena (Italia), fani Foo Fighters, au dat tare în instrumente pe Learn To Fly, piesa formației. Dave Grohl, solistul Foo Fighters, a confirmat Cesena ca nouă destinație pentru concertele lor.
Apoi sunt concursurile online, microsite-urile și newsleterele speciale.
Coldplay i-a provocat pe fani, printr-un concurs, să creeze un video pentru una dintre piesele lor, Lost. Cel mai bun clip a câștigat competiția și a devenit clipul oficial al piesei.
Radiohead a dezvoltat un microsite, radiohead.remix.com. Fanii au remixat piesele trupei. În perioada campaniei, toate remixurile au fost încărcate și au putut fi ascultate pe site.
La noi, Vița de Vie a oferit în exclusivitate comunității de fani primele single-uri de pe viitorul material. Aceștia ajungeau la noile sunete printr-un link de youtube. Piesele au fost ascultate de fani înainte de a fi trimise la radiouri.
Fanii sunt cei care au cuvânt de spus, prin implicarea lor, în planurile de viitor ale trupei: concerte mai bune, experiențe diferite, povești mai interesante, provocări mai mari etc.
Însă, comunicarea online nu ar avea putere fără susținerea celei tradiționale: radio, TV, afișe etc. Trupele relevante sunt cele prezente în toate punctele de interacțiune cu fanii. În spațiile în care aceștia sunt prezenți. De acord că o postare în online poate strânge mai mult zgomot în jurul ei decât un interviu în presa scrisă, de exemplu. Dar cum ajungi la cei care nu sunt în mediul online? Care nu sunt dependenți de facebook sau youtube? Cei cărora le place să citească o revistă, să asculte o emisiune la radio sau să vadă un afiș cu trupa în drumul spre casă, lor cum le atragi atenția?
Like-urile din online nu înseamnă bilete la concert, piese cumpărate sau tricouri purtate. Desigur, nu e ușor să transformi fiecare like într-o vânzare. La un calcul scurt, din 500.000 de fani de pe pagina de facebook, câți ajung să plătească propriu-zis pentru munca artistului?
Să te concentrezi pe un mediu de comunicare, indiferent de potențial, e un risc. Într-o zi, fanii nu vor mai veni la concerte, vor aștepta să găsească pe facebook cum a fost la concert.
Muzica e despre a aduce oamenii împreună. A face parte dintr-o trupă încă e o provocare pentru mine. Online și offline.