Am văzut că procesul de branding constă în a descoperi unicitatea unui brand, care mai apoi trebuie preluată și reflectată de fiecare vector de brand (produs, comunicare, comportament și ambient). Și am mai văzut că, în fiecare construcție de brand, vectorilor li se acordă o anumită pondere din investiție (bani, management).
Și cum brandul acționează ca un instrument de management pentru business, ne putem imagina ușor cum influențează business-ul un brand care nu este construit pe baze solide și nici condus eficient.
Printre cele mai frecvente provocări pe care le-am întâlnit de-a lungul experienței noastre, cu care se confruntă un business pe piață românească, se numără:
1. Devalorizarea produsului sau serviciului pentru că piața nu înțelege ce are acesta mai bun de oferit. În termeni de brand, asta reflectă lipsa unei idei unice de brand.
2. Lipsa de diferențiere care conduce la o imagine neclară în cadrul unei categorii de business.
Este rezultatul neasumării ideii centrale de brand și comunicării consistente și coerente a acesteia.
3. Asocierea business-ului cu o imagine învechită, “din perioada comunistă”. În bună măsură, această situație este rezultatul comportamentului managementului, neadaptat la cerințele unei piețe competitive.
4. Depoziționarea brandului de companie, din cauza lipsei de investiție în managementul acestuia.
5. Existența unor percepții contradictorii față de organizația (oamenii) din spatele brandului, datorate unei culturi neadaptate viziunii și aspirațiilor de business.
Iată câteva exemple de proiecte ale noastre care au pornit de la provocări de business, pentru care procesul de branding a fost parte din soluție.