De fiecare dată când sunt pus în situația de a explica cu ce mă ocup ca designer grafic într-o agenție specializată în branding, sunt îndată etichetat ca un om creativ, talentat și cu o latură artistică dezvoltată.
Asta pentru că lumea se raportează la conceptul de creativitate așa cum este descris în Dex: „s. f. Însușirea de a fi creator; cu putere creatoare”. Iar eu sunt conștient că nimic din ce am creat nu a venit din neant, ci a fost generat cu o intenție ce răspundea unor nevoi. Prefer să îmi definesc creativitatea mai mult ca pe o metodă, un proces sau o abordare și mai puțin ca pe un „dar”.
Designul grafic este o disciplină care implică dezvoltarea de soluții pentru a comunica idei și informații într-un mod vizual. Creativitatea este cheia pentru a realiza soluții originale sau inovatoare și a transforma mesajele în interacțiuni memorabile. Nu este doar despre a fi original, ci și despre a crea o conexiune profundă între utilizator și design.
Acum, când progresul tehnologic al inteligenței artificiale ne provoacă, iar lumea digitală este într-o continuă schimbare, noi, designerii, simțim presiunea de a găsi soluții neașteptate sau neconvenționale pentru a ne diferenția și pentru a atrage atenția. Este însă o cursă ce cu greu se poate câștiga. Ne aflăm mereu între viitor și trecut. Consider că este o capcană să ne uitam doar înainte, în viitor, încercând să forțăm normele vizuale și pe cele ale tehnologiei (”pushing the envelope”), uitând că în urma noastră există o mare acumulare de cunoștinte și istorie — o resursă pentru imaginație și creație.
Designerul japonez Kenya Hara spunea că numim creativitate acea înclinație intelectuală de a crea noi conexiuni, înainte și înapoi, între viitor și trecut, și că designul nu este actul de a uimi cu noutatea soluției, ci este capacitatea de a extrage în mod repetat idei neașteptate din banalul vieții de zi cu zi. Acest skill se poate cultiva prin dorința de a învăța și de a experimenta. Un om curios este deci mult mai înclinat spre creativitate.
Pentru asta însă, ca designer trebuie să îți extinzi orizonturile și să-ți asumi provocări în afara zonei de confort. Din punctul meu de vedere, expunerea la alte culturi și experiențe poate oferi designerilor noi perspective sau idei. Eu încerc în mod deliberat să transform un lucru cotidian, aparent neînsemnat, într-un izvor de inspirație. Îmi exersez spiritul de observație al detaliilor, al ideilor interesante din orice domeniu. Încerc să mi le notez sau să le salvez cumva, iar la nevoie aprofundez toate aceste frânturi de idei, le găsesc „firul roșu” și le las să se dezvolte vizual. Creativitatea se hrănește zilnic, exact ca o maia din care iese pâinea proaspătă bine crescută.
Pentru mine, creativitatea trebuie să fie echilibrată cu o abordare practică a designului și se bazează pe o înțelegere profundă a industriei, utilizatorului și a contextului în care va fi folosit designul. Un designer grafic creativ ar trebui să fie capabil să ia decizii informate și să ia în considerare constrângerile bugetare și tehnice ale proiectului.
Împreună cu echipa Brandfusion, am învățat că procesul de conceptualizare a proiectelor și a ideilor care stau la baza acestora este exercițiul cel mai bun de creativitate. În cele din urmă, acest proces este la fel de important ca și rezultatul final. Este nevoie de multă muncă și rafinare pentru a transforma o idee într-un design eficient și memorabil. Cu o abordare riguroasă și cu atenție la detaliu, putem crea proiecte de succes care să ne aducă satisfacție ca designeri.