Este evident ca social media a schimbat modul in care comunica si interactioneaza consumatorii cu brandurile. Oricine isi poate spune parerea despre un brand, produs sau serviciu, pe blogul personal, pe facebook sau oriunde doreste; in spatiul online in orice moment poate aparea o "miscare" pentru sau impotriva unui brand, care sa adune virtual mii de oameni care simt si gandesc la fel. Cand vine vorba de informatii de oferit sau de aflat, totul este mult mai transparent si mai la indemana. Ceea ce ne indeamna sa ne punem intrebarea: oare cine controleaza brandurile in online, companiile sau consumatorii?
In spatiul online consumatorul spune ceea ce simte fata de un brand, aspectele pozitive dar si pe cele negative, interactionand direct cu brandurile in fiecare clipa prin intermediul smartphone-ului, laptopului sau tabletei. Companiile pot obtine insights extraordinare in urma acestor interactiuni directe. Dar aceste informatii pretioase din perspectiva business-ului, nu cumva afecteaza brandul?
Sa incepem dezbaterea (fiindca acest articol este doar varful unui iceberg, un inceput de discutie la care tu esti invitat) cu cateva notiuni de baza referitoare la brand. Astfel, un brand, prin tot ceea ce comunica si face, respecta o promisiune pe care a facut-o publicului sau. Daca brandul nu are definita clar aceasta promisiune si implicit, nu reuseste sa o transmita corespunzator, atunci va deveni vulnerabil si influentabil in acest mediu online, in care consumatorul poate avea inclusiv rol de marketer.
Acest consumator-marketer/ambasador/evanghelist, prin continutul pe care il posteaza despre un brand in fata prietenilor si a altor mii sau milioane de persoane din online, practic promoveaza pozitiv sau negativ brandul respectiv. Ceea ce este si mai interesant este faptul ca "reclama" lui este perceputa ca o recomandare sau dimpotriva, ca un avertisment si luata mult mai in serios decat orice reclamă traditionala. Fiindca, nu-i asa, daca ar fi sa alegi intre a cumpara un produs/serviciu recomandat de un prieten sau unul similar vazut intr-o reclamă la tv, cel mai probabil decizia va fi in favoarea produsului recomandat.
Concluzii
O promisiune clara, realista si relevanta, care sa fie sustinuta si simtita in primul rand de toti cei din companie - este o prima componenta esentiala spre construirea unui brand puternic in online. O a doua componenta este respectarea promisiunii si construirea fiecarei interactiuni, relatie sau poveste in online plecand de la aceasta promisiune. Consumatorii au toate instrumentele necesare pentru a influenta mesajul brandului, insa un brand puternic stie cum sa beneficieze de aceste influente pentru a-si creste valoarea si a-si consolida pozitionarea, alaturi de toate celelalte elemente ale brandului in care isi reitereaza promisiunea si valorile.