Dacă eşti la primul tău startup, cu siguranţă că noţiunea de branding te poate intimida, mai ales dacă nu ai avut până acum ocazia să parcurgi un astfel de proces.
Din experienţa noastră cu antreprenori la început de drum, am constatat că brandingul este asociat cu un design de logo pe o carte de vizită şi, mai nou, cu un website. De foarte puţine ori este înţeles că o succesiune de acţiuni gândite să descopere şi să articuleze ideea care inspiră antreprenorii să creadă în business, valorile care vorbesc despre conduita lor în business şi promisiunea de valoare pe care o fac consumatorilor lor.
Fără a pune aceste lucruri în ordine şi fără a le face să funcţioneze în armonie unele cu celelalte, identitatea nu va fi remarcată, comunicarea cu consumatorii, angajaţii şi investitorii nu va fi eficientă, iar brandul nu va capitaliza.
Rolul brandingului trece dincolo de partea vizuală cu care este asociat preponderent. De la modul în care este formulat ţelul suprem (purpose), la litera cu care este desenat logo-ul, ori de la slogan, la experienţa cu website-ul, este vital ca brandul să fie gândit şi desenat consistent, astfel încât business-ul tău să se poată baza pe el.
Acest articol îşi propune să-ţi facă cunoscute aspecte legate de branding care să te ajute să înţelegi scopului acestuia, de ce trebuie derulat într-o anumită succesiune de acţiuni, astfel încât, să fii în cunoştinţă de cauză când decizi să investeşti în brandingul startup-ului tău.
PACHET DE BAZĂ PENTRU BRANDING DE STARTUP
Iată, în ce constă pachetul de bază pentru brandingul unui startup tânăr.
- Strategia de brand
- Numele companiei sau produsului (atunci când este cazul)
- Mesajele şi tonul vocii (exprimarea verbală) brandului
- Identitatea vizuală (logo, literă, culori)
- Design materiale de marketing (carte de vizită, scrisoare cu antet, broşură de prezentare, social media)
- Website design / Landing page
A obţine, în urma unei acţiuni de branding, unul sau doar câteva dintre aceste elemente, reduce substanţial impactul brandului asupra business-ului şi face ca investiţia să nu dea rezultatele aşteptate.
În continuare, găseşti detaliat fiecare element din pachetul de branding recomandat startup-urilor şi scopul acestora.
Strategia de brand
Strategia răspunde întrebărilor esențiale pe care se bazează un business DE CE, CUM şi CE.
DE CE există business-ul, care sunt impactul şi contribuţia lui mai presus de rezultatele financiare, CUM face lucrurile diferit, CE are concret de oferit? Pentru ca aceste întrebări să-şi găsească răspuns, echipa de branding organizează şi desfăşoară întâlniri şi discuţii de lucru cu echipa clientului, interviuri cu consumatori, analizează nevoile şi aşteptările consumatorului, piaţa şi industria. Strategia este un pas de neînlocuit în dezvoltarea brandului, indiferent dacă o faci tu sau o creezi cu specialişti. Este sursă din care se creează viziunea companiei, numele acesteia, mesajele lansate în comunicare, identitatea vizuală şi modul în care se personalizează materialele de prezentare.
Numele companiei
Pentru ca numele unei companii sau al unui produs să-şi păstreze relevanţa pe întreaga durată de viaţă a business-ului, este imperios necesar ca acesta să oglindească contribuţia pe care o aduce business-ul sau produsul la nivel mai mare. Asta înseamnă ca ar trebui creat având formulată aspiraţia de viitor a business-ului. Dacă ai numi startup-ul tău Business Information System, din dorinţa ca clienţii tăi să înţeleagă ce tip de servicii oferi, gândeşte-te că ai pierdut şansa să laşi o impresie încă de la prima pronunţie a acestuia. Nu doar ca ar putea fi un nume generic, format din cuvinte ultra vehiculate în categorie, care ţi-ar putea pune probleme la înregistrarea mărcii, dar, mai ales pentru ca nu reuşeşte să spună ceva despre contribuţia pe care şi-o propune business-ul tău. Dacă în loc de Business Information System ai face cunoştinţă cu Allevo, ce impresie ţi-ar face? Ţi-ar provoca curiozitatea de a afla mai multe? Ţi-ar lăsa o impresie pozitivă? Pe care, dintre cele două, l-ai memora mai uşor? Şi cum ai face asta? La ce te-ai gândi când vii în contact cu numele Allevo? Poate ţi-ar lăsa o impresie pozitivă, optimistă sau poate chiar ca ai recepţiona mesajul de creştere şi dezvoltare, cu care compania se străduie să contribuie în mediul în care operează.
Mesajele şi tonul vocii brandului
Odată ce ai formulat în strategie informaţiile despre business (DE CE?, CUM?, CE?), acestea trebuie adaptate (scrise), în funcţie de interesele diverselor tipuri de audienţe faţă de brandul tău: consumatori, investitori, angajaţi, media etc. Fiecare dintre aceste audienţe are o “agendă” proprie. Consumatorii vor să audă cum le faci viața mai uşoară, investitorii vor să audă care este mecanismul care poate propulsa dezvoltarea companiei în viitor, sau media vrea să înţeleagă ce fel de organizaţie construieşti. Scopul acestei activităţi este de a dezvolta mesaje atractive pentru fiecare tip de audienţă, urmând ca unele dintre acestea să fie preluate în discursul de vânzare, în interviurile de angajare, în anunţurile de presă sau în designul materialelor de comunicare (ex. site, postări social media, bannere online etc.) care urmează să fie dezvoltat după încheierea acestei activităţi.
Identitatea vizuală
Din acest moment începe construcţia vizuală a brandului. Dacă am considera că strategia, numele şi mesajele formează miezul brandului exprimat sub forma de cuvinte (pe principiul “la început a fost cuvântul”), identitatea vizuală deschide teren pentru prima formă “palpabilă”, de reprezentare a brandului: logo-ul.
Identitatea vizuală este elementul cu care se marchează toate materialele de comunicare, pentru a face brandul uşor de identificat şi recunoscut. O identitate vizuală desenată strategic, pune în prim plan povestea brandului, îi dă stil şi consistenţă. Fiecare element din componenţa unei identităţi vizuale (simbol, literă, culori), este gândit să-i păstreze acesteia integritatea, indiferent de posibilităţile de prezentare: print, digital, video etc.
Design materiale de marketing
Pentru ca această etapă să debuteze, este nevoie să existe mesajele şi identitatea vizuală. Acestea împreună vor da naştere oricărui material de comunicare (carte de vizită, scrisoare cu antet, broşură de prezentare, social media). Explorarea şi dezvoltarea materialelor de marketing va genera regulile de design: care este raportul între culoarea principală şi culorile secundare, cu ce grafică putem interveni pentru a asigura armonia cu logo, ce font folosim în print, ce font folosim în mediul digital etc. Totul gândit să creeze materiale coerente şi să livreze eficient mesajele brandului.
Website design
Presupunând ca în faza de început a startup-ului nu sunt stabilite toate detaliile produselor sau serviciile, acest lucru nu ar trebui să fie o piedică în crearea unui microsite sau landing page. Cu mesajele deja formulate şi cu stilul de design creat pentru materialele de marketing, poate fi construit un website care să transmită încredere în brand şi să devină o punte de comunicare cu toate audienţele brandului (consumatori, investitori, angajaţi, media etc).
BRANDINGUL DE STARTUP, LA MOMENTUL POTRIVIT
Toate detaliile împărtăşite în acest articol te vor ajuta să ai o imagine mai completă asupra brandingului de startup.
Fiecare business este diferit şi nu există o soluţie unică care să fie valabilă pentru toate contextele în care se află un startup. Poate ca ai în echipa ta oameni care pot dezvolta strategia brandului sau poate ca ai un nume care răspunde viziunii tale pe termen lung.
Este important să bugetezi corect atât timpul pe care l-ai putea aloca pentru brandingul startup-ului tău, cât şi banii. Investind prea mult în stadiile de început ale afacerii tale poate secătui business-ul de resurse necesare dezvoltării produselor şi serviciilor. În timp ce, investind prea puţin sau mult prea târziu, poate face ca startup-ul tău să nu crească sau să nu poată atrage investiţiile necesare dezvoltării.
Pachetele de branding startup depind foarte mult de industria şi categoria în care operează compania, de cât de bine stabilită este aceasta, de stadiul de dezvoltare în care se află startup-ul, de complexitatea portofoliului de produse şi servicii etc.
Dacă ai un startup aflat într-o etapă de început, s-ar putea să te intereseze noul nostru pachet de branding Brandfusion Booster.
Fie ca ai un startup mic sau urmăreşti să atragi o investiţie serioasă şi să creşti rapid, nu uita ca brandul face diferenţa între succes şi eşec.