Tehnologia dezvoltată în ultimii 30 de ani a dus la creșterea productivității, a ofertei de produse și servicii, la înlăturarea barierelor dintre țări. Asta a făcut posibilă apariția de industrii noi precum telefonia mobilă, snowboarding, lanțuri de cafenele, home video, discount stores etc.
Rezultatul? Pentru businessuri, a influențat intensificarea războiului prețurilor, scăderea marginilor și lipsa de diferențiere. Pentru consumatori, a determinat creșterea accesibilității la produse și servicii și a similarității acestora.
Cum reușim totuși să alegem produsele și serviciile când ofertele sunt similare în proporție de 95%? Rămâne acel 5% care diferențiază produsele și serviciile între ele. Brandingul este procesul de a descoperi și de a exprima clar și coerent acel 5% unic, deținut de o companie, care poate face o diferență majoră în favoarea acesteia. În limbajul de brand, acel 5% în jurul căruia se construiește business-ul, este denumit ideea brandului. În cazul business-urilor conduse de un antreprenor, organizația se dezvoltă în jurul convingerilor acestuia. Chiar dacă există o idee centrală pe care se sprijină evoluția companiei, de regulă ea nu este conștientizată și este preluată și dusă mai departe într-un mod informal, intuitiv.
Din momentul în care managementul companiei antreprenoriale simte că unicitatea pe care se bazează business-ul nu este reflectată de modul în care organizația se manifestă, de produsele și serviciile sale sau de comunicarea acesteia, este vital să se inițieze procesul de branding. Astfel, odată lansat procesul de branding, se instituționalizează credințele și ideea brandului și se asigură integrarea acestora în cele mai profunde aspecte de business. Similar modului în care se propagă undele într-o zonă de impact, odată descoperită zona centrală, de unicitate a brandului, procesul de branding ajută la propagarea ei în întreg business-ul, asigurând un impact decisiv în viața companiei.
Întreabă-te pe tine și pe cei din jurul tău care este ideea centrală a business-ului tău. Aveți o idee comună despre asta? Cum răspund colegii tăi la întrebarea: ”Prin ce ne deosebim noi de competitorii noștri?” Dar clienții tăi?
Unicitatea brandului tău, pe care tocmai ai dezvăluit-o împreună cu echipa ta, se regăsește la nivel de produse și servicii? Simți că actuala comunicare despre compania ta și oamenii ei este centrată pe acel 5% care vă face unici în relație cu competiția?
Dar atitudinea oamenilor din compania ta? Poate fi aceasta motorul care vă protejează și vă păstrează ideea brandului intactă, în timp?