36 de zile cu litere creative

Încă dinainte să știu ce înseamnă design-ul grafic am fost captivat de formele literelor și de expresivitatea lor. Instinctiv am fost atras de puterea lor de a transmite energie, mesaj și personalitate. Învățând despre ele și înțelegând mai bine istoria lor și contextul în careformele caracterelor de litera au participat la istoria omenirii, am redescoperit acest domeniu fascinant.

Este un univers cu reguli multe, cu detalii imperceptibile și cu multă teorie de aprofundat, însă în același timp unul care permite o creativitate nelimitată. Ce face o litera să fie identificată că atare? Cât de mult poate fi explorat acest consens universal și care sunt limitele la care formele își pierd înțelesul? Mai există inovație între aceste restricțîi? Pe mine aceste întrebări mă inspiră și mă îndeamnă să le explorez răspunsurile.

Ce este provocarea #36DaysOfType?

Acum 7 ani, Nina Sans și Rafa Goicoechea, ambii designeri grafici din Barcelona, care au decis să se provoace reciproc pentru a inventa ceva nou zilnic, experimentând tehnici, metode și stiluri în crearea literelor.

Așa s-a născut ideea lor: 36 zile consecutive de explorare a tipografiei și a creativitații, implicând designeri, ilustratori, iubitori de type și creativi de pe tot globul, într-o provocare unică, folosind rețeaua de socializare Instagram. Regulile sunt simple: fiecare zi din cele 36 este dedicată unei litere din alfabet, iar participanții trebuie să contribuie cu o creație proprie. Ideal, fiecare litera trebuie lucrată în ziua cu pricina.

Proiectul a prins amploare, iar în anul 2020 s-a desfășurat ediția cu numărul 7, care a strâns milioane de postări zilnice. Challenge-ul reunește anual tot mai mulți participanți, iar comunitatea lor este în continuă creștere.

De ce am participat?

Deși aveam pasiunea pentru litere, simțeam că stilul personal nu mi l-am definit, iar oportunitățile de a explora aceste exprimări grafice nu aveau prea mult loc în programul zilnic. Urmărind primele două ediții, am fost foarte inspirat de ce am văzut și m-am întrebat dacă aș putea susține un astfel de efort. La a 3-a ediție, în 2016, am decis că am nevoie de această provocare pentru a îmi forța disciplina personală și pentru a nu mai amâna experimentele pe care le aveam în minte.

Ce am învățat?

Nu există să nu am timp

Această scuză după care mulți ne ascundem este o limita impusă de mine, care depinde doar de prioritățile pe care mi le setez. Știind că la sfârșitul fiecărei zile trebuie să am o postare care să reprezinte ceva, ține doar de mine să fac asta posibil.

Este mai greu decât mă așteptăm. Cele 36 de zile sunt destul de multe cât să te simți obosit sau nemotivat și să îți acapareze niște weekend-uri. De multe ori această provocare m-a prins prin vacanțe, sau în zile extrem de aglomerate. Am reușit însă să termin literele chiar și în aeroport, la o bere pe terasă sau între 2 taskuri la muncă.

Trebuie doar să te apuci

Deoarece sunt ambițios și destul de competitiv, știu că dacă intru în horă, trebuie să joc. O dată cu prima postare, nu mai există cale de întoarcere. A abandona un astfel de proiect este un eșec mai mare și mai dureros decât efortul de a îl duce la bun sfârșit.

Nu există critici

Singurul critic sunt eu. Știu că există un drăcușor negru pe umărul meu care îmi spune că litera la care lucrez e slabă, curbele strambe, culorile nu se potrivesc. Știe că a mai văzut stilul asta, e prea aproape de cea ce tocmai s-a postat și nu se potrivește cu restul literelor... milioane de motive care să mă îndemne să renunț, mai ales când mă lovesc de un mic impas creativ.

Am învățat că în această comunitate oamenii se încurajează și apreciază orice efort, orice încercare.

În 5 ediții la care am participat nu am primit feedback negativ și fiecare mesaj de susținere mi-a dat încredere și forță pentru a continuă.

Nu există leac mai bun pentru drăcușorul nesuferit decât un comentariu binevoitor sau like-ul primit de la un designer apreciat de mine. Până la urmă, acesta nu este un concurs, ci un experiment vizual.

E ok să mă inspir

Nu există nimic nou sub soare. E normal că din 36 de zile unele să fie lipsite de inspirație, să simt că nu pot produce nimic original. Am petrecut multe ore speriat că nu am idei, uitându-mă la referințe și la postări apreciate până să mă mobilizez să mă apuc de ceva. În timp am acceptat această panică interioară că fiind ceva normal și am reușit oarecum să mă eliberez de ea.

Cultură vizuală dobândită în timp a devenit un fel de maestru interior și m-a ajutat să adaptez idei care mi-au plăcut la alții, să le combin și să le exprim în stil propriu. Negreșit, a rezultat ceva ce este personal, care definește modul meu unic de a vedea tema dată.

Better done than perfect

Îmi place să fiu perfecționist cu formele create, iar asta poate avea două tăișuri. Am pierdut multe ore încercând să armonizez o curbă, deși probabil nimeni nu ar fi observat acel mic detaliu. Expunerea muncii mele la o astfel de audiență este o presiune mare, constructivă până la un punct. Am observat că oricât aș finisa o litera, peste 2-3 săptămâni tot aș vedea loc de îmbunătățire.

Nu cred că există litera creată anterior la care nu aș rafina ceva dacă aș avea ocazia. Decât să ratez deadline-ul mai bine postez așa cum e. Important este să realizez ce aș putea face mai bine data viitoare.

Ce am câștigat?

Încredere în forțele proprii

După 5 ediții la care am participat, știu că pot duce provocări mai mari la bun sfârșit. Ține doar de mine să canalizez energia și entuziasmul către finalizarea target-ului propus.

Portofoliu și expunere

Am strâns 5 alfabete complete care mă caracterizează. În fiecare an am ales abordări diferite, am explorat alte stiluri și tehnici de lucru. Trecând prin caligrafie, grafitti, ilustrație și până la type design, am adunat lucrări care își pot găsi locul în portofoliul personal și care au fost expuse unei comunități interesate de acest domeniu.

În social media am reușit să stabilesc conexiuni cu oameni deosebiți, am cunoscut personal designeri străini cu care am legat prietenii și cu care am dezbătut provocarea pe care o avem în comun. Un motiv de mândrie este și faptul că unele litere create de mine au fost promovate chiar de inițiatorii proiectului, unele fiind chiar publicate într-o carte.

Inspirație

Am descoperit o mulțime de artiști incredibili. Unii desenează, alții fotografiază, unii fac animații 3D incredibil de elaborate, pe când alții stilizează litere din 2 linii. Urmărindu-i, îmi dezvolt cultura vizuală și mă inspir pentru următoarele ediții dar mă și dezvolt mult că designer.

În proiectele Brandfusion, experiența și skillurile adunate la 36daysoftype se reflectă în atenția la detalii și în tehnici de lucru mai productive.

Încurajez orice fire creativă să exploreze acest univers și să participe cu abordarea personală la acest challenge anual. Sentimentul de reușită de la final merită întotdeauna drumul anevoios.

Vezi înregistrările mele: https://www.instagram.com/stefan.ferencz/

Vezi provocarea: https://www.instagram.com/36daysoftype/

Construim soluții pentru
contexte diverse de business

Vezi procesul nostru